Mihail Chemiakin, f. 1943, Moskva

Denne mannen er kjent som kunstneren- en ekte renessansestørrelse i år 2000. Han blir omtalt som poet, musiker, skulptør, vitenskapsmann, filosof og folkehelt. Hans historien er en like utrolig lesning som hans noe surrealistiske og humoristiske kunst. Etter sitt gjennombrudd i 1980-årene, har han blitt kjøpt inn av institusjoner verden over; fra Metropolitan Museum of Art i New York til State Russian Museum i St. Petersburg, Sao Paolo Museum of Art i Brazil, Museum of Modern Art of the City of Paris og t.o.m. Tel Aviv Museum. Han er kjent for å ha en vitenskapelig tilnærmelse til kunst og dette gjenspeiler seg i hans verker. Folk som ser hans verker oppdager at de er komplekse arbeider som kan vekke sterke følelsemessige reaksjoner. Fra tidlig i karrieren har kunstneren brukt hundrevis av timer på å granske visuelle objekter.

Mihail Chemiakin ble født i Moskva i 1943, men vokste opp i et okkupert Øst-Tyskland. Som ung viste han lovende tegn på kunstneriske evner. I 1957 dro han tilbake til Sovjetunionen og Leningrad for å starte på Special High School of the Repin Academy of Art. Grunnet sin tilknytting til Sosialrealisme ble han utvist, og i perioden 1959-1971 jobbet han som arbeider i ulike distrikter. P.g.a. sin ideologi og kunstverk som brøt med normene for riktig kunst i Sovjet, ble han behandlet på en mentalinstitusjon. Behandlingn var egentlig tortur på et asyl; en standard prosedyre for å hanskes med slike rebeller i det kommunistiske Sovjet. I fem år jobbet han så på Hermitage museum.

I 1967 grunnla Chemiakin St. Petersburg Group og utviklet en filosofi om Metaphysical Synthesism, dedikert til å skape en ny form for ikon-maleri som var basert på studiet av religiøs kunst fra alle tider og fra alle folkeslag. Han var også tilknyttet teatermiljøet i byen. Han designet bl.a. hele produksjonen til Shostakovichs opera-bouffe The Nose, men som alle involverte var klar over, ble hele produksjonen stengt rett etter premieren av autoriteter. Myndighetene slapp nemlig ikke kunstneren så lett. Etter et mislykket fluktforsøk i 1971 ble Chemiakin deportert fra moderlandet USSR. Reisen i eksil gikk først til Frankrike i ti år, senere til New York i 1981. I Paris ble endelig hans intellekt forstått og arbeidene anerkjente. Franske diplomater smuglet mange av hans malerier ut av Russland. Mens han bodde i Paris klarte han å få utgitt Apollon-77, en almanakk med post-Stalinistisk kunst, poesi og fotografier. I tillegg fikk han spilt inn og publisert den første platen til gypsi sangerne Vladimir Poliakoff og Aliocha Dmitrievich. Han fortsatte å publisere bøker og musikk av ukjemte kunstnere under navnet Apollon Art Research Foundation.

I 1967 grunnla Chemiakin St. Petersburg Group og utviklet en filosofi om Metaphysical Synthesism, dedikert til å skape en ny form for ikon-maleri som var basert på studiet av religiøs kunst fra alle tider og fra alle folkeslag. Han var også tilknyttet teatermiljøet i byen. Han designet bl.a. hele produksjonen til Shostakovichs opera-bouffe The Nose, men som alle involverte var klar over, ble hele produksjonen stengt rett etter premieren av autoriteter. Myndighetene slapp nemlig ikke kunstneren så lett. Etter et mislykket fluktforsøk i 1971 ble Chemiakin deportert fra moderlandet USSR. Reisen i eksil gikk først til Frankrike i ti år, senere til New York i 1981. I Paris ble endelig hans intellekt forstått og arbeidene anerkjente. Franske diplomater smuglet mange av hans malerier ut av Russland. Mens han bodde i Paris klarte han å få utgitt Apollon-77, en almanakk med post-Stalinistisk kunst, poesi og fotografier. I tillegg fikk han spilt inn og publisert den første platen til gypsi sangerne Vladimir Poliakoff og Aliocha Dmitrievich. Han fortsatte å publisere bøker og musikk av ukjemte kunstnere under navnet Apollon Art Research Foundation.

Hyllest til Picasso 4. Litografi. Oppl.300. 84x58

Hyllest til Picasso 3. Litografi. Oppl.300. 84x58

Hyllest til Picasso 2. Litografi. Oppl.300. 84x58

Hyllest til Picasso 1. Litografi. Oppl.300. 84x58

Lito 4. Karneval

Lito 2. Karneval

Lito 1. Karneval i St.Petersburg Serie i ulik format og opplag 275.Fra 1-4. Oppl . 60x52

Hyllest til Picasso 5. Litografi. Oppl.300. 84x58

Lito 8. Karneval

Lito 7. Karneval

Lito 6. karneval

Lito 5. Karneval i St.Petersburg. Fra 5-8. Oppl 275. 30x30

Lito 12. Karneval

Lito 11. Karneval

Lito 10. karneval

Lito 9. Karneval i St.Petersburg. Fra 9-27 oppl 275. 14x14

Lito 16. Karneval

Lito 15. Karneval

Lito 14. karneval

Lito 13 Karneval

Lito 20. Karneval

Lito 19. Karneval

Lito 18. karneval

Lito 17 Karneval

Lito 24. Karneval

Lito 23. Karneval

Lito 22. karneval

Lito 21 Karneval

Lito 27. Karneval

Lito 26. karneval

Lito 25 Karneval

Lito 3. Karneval

Kjeldsen Art ble startet i 2008 og holder til i Fredrikstad.

Intensjonen er å presentere norske, internasjonale og cubanske kunstnere gjennom åpne utstillinger og private visninger. Hovedvekten vil ligge på samtidskunst. 

I 2009 arrangerte Kjeldsen Art 2 utstillinger i Galleri Knollen på  Byens marker i Fredrikstad: I juni en utstilling av 5 cubanske kunstnere: Alexis Pantoja, Rigoberto Mena, Orestes Gaulhiac, Jose Antonio Oliva og Rafael Rodriguez Escobar.

I september en utstilling av 20 hovedverk i Frans Widerbergs grafiske produksjon. 

I tillegg har galleriet hatt private visninger for kunstsamlere og interesserte. Galleriet er kun åpent i perioder hvert år, på vinteren,våren og høsten. Private visninger kan avtales. 

 

Kjeldsen-Art AS

Fredrikstad

olav.kunst@gmail.com

Telefon: +47 90 68 78 77  og 69 34 32 25 eller

+47 99 03 07 15 (bruk gjerne SMS)

 

Besøk/ visning etter avtale, send oss gjerne en mail og vi sender deg en katalog for utstillinger.